torsdag 5 juni 2008

Tillfällig familjemedlem

Jag har haft hund ett par gånger i mitt liv, min käre make likaså. Båda älskar hundar men med heltidsarbete och barn så känns det inte riktigt snällt att skaffa hund, tanken är ju att hunden ska hinnas med och få uppmärksamhet den också.

Igår ringde min systerdotter, hon är väl inte direkt den som jag skulle kalla för "hundmänniska" men det är hennes pappa. Nu är systerdottern hundvakt den här veckan och då är man ganska låst, vilket kan vara tufft när man är 22 år och det är så mycket saker som händer överallt.

Hon frågade snällt om Pippi kunde få tillbringa kvällen och natten hos oss torsdag till fredag och självklart sa jag ja, inte för att jag har träffat byrackan någongång men min syster ställde upp och tog hand om min hund när jag var ung och inte kunde ha henne med mig.

Så ikväll är vi med hund, det är så trevligt! Hunden hör och ser dåligt, äter medicin morgon och kväll och ska ligga på ett tjockt täcke för att inte ha för hårt under sin gamla kropp, skäller när hon pratar eller något läskigt händer, men oj så gosig hon är!

Insåg ganska snabbt att om man lägger medicinen i en klick med leverpastej så sa det bara slurp, inga tabletter i halsen på den här vovven inte, hon är mer glupsk än smart med andra ord. En hel del död vinterpäls har vi också tagit bort så får fåglarna lite mjukt till sina bon, hon protesterade inte ens när jag ryckte pälsen vid rumpan!

Så en go och snäll hund har vi fått låna och det känns jättebra! Det bästa är att det var med fullständig bruksanvisning och adress och telefonnummer till närmaste djursjukhus, vilket försäkringsbolag och telefonnummer till hennes ordinarie matte och husse om något skulle råka hända! Så seriöst har jag nog aldrig varit med om.

Det roligaste är det som står på slutet av bruksanvisningen:
* Inte hälsa på andra hundar
* Inte jaga katter

Anledningen till att hon inte får hälsa på andra hundar är att hon är väldigt mottaglig för infektioner och äter medicin och då ska man inte utmana ödet. Varför de missunnar henne att jaga katter förstår jag inte alls!


Så här söt är hon i alla fall:

Inga kommentarer: