söndag 24 maj 2009

Äpple eller Äppel?

Känner mig lite konfunderad, jag vet att det heter Äpple, men om det är äppelte så borde stavningen ändras... Skrev ett inlägg igår och konstaterade att Appel får man skriva, men Äppelte gick T9 inte alls med på.

Sen kommer nästa läskiga tanke: Är jag skadad efter mina år i Halland? Fortfarande förundras jag över hur man kan säga ord bakvänt men ändå stava de rätt... Där jag bodde där var det några ord som tyvärr fortfarande sitter kvar i min skalle och ibland måste jag fundera på vad det heter "på svenska"... Nycklen, Cyklen, Öronhängen, Dammsugat och antagligen något om Äpplen också eftersom det är det jag fastnat på nu...

Men egentligen spelar det ju ingen större roll, alla förstår vad jag menar, men jag har MVG i svenska och vill ju faktiskt stava och säga orden rätt.

Men nu är det tillbaka till arbetet, sammanställer mina arbetsuppgifter pedagogiskt till min efterträdare, det är riktigt roligt och jag hoppas att hon kommer att ha glädje av min "minibibel".

Inga kommentarer: