söndag 24 maj 2009

Vad är en skönhetsoperation

Något som förbryllar mig är vad som klassas som skönhetsoperation, för många år sedan blev jag irriterad för att en tjej som i mitt tycke hade helt OK boobisar sjukskrev sig för att göra implantat. Nu är jag äldre och visare och kan väl kanske tycka att det är OK om man lider av det att man tar en veckas sjukskrivning i samband med ingreppet. Däremot var bröstförminskningar klassade som "skönhetsoperation", detta innebar att du endast kunde vara hemma en vecka och sjuk men inte få ut ett läkarintyg om du behöver längre tid på dig p.g.a. smärta, stora bröst är ofta förknippade med långvariga problem med axlar och rygg och borde inte vara klassat som skönhetsoperation. Nu kan man få ut läkarintyg om man inte är redo att gå tillbaka till arbetet det är jättebra tycker jag!

De som är kraftigt överviktiga kan få operation, jättebra, det är sex veckors sjukskrivning direkt utan knussel och det kan jag också förstå och förhoppningsvis sköter de som blivit opererade sig så att de faktiskt blir friskare och mår bättre och därmed kostar skattebetalarna mindre pengar i det långa loppet. Behöver de ta bort överflödigt skinn efteråt så kan de få även den operationen utan kostnad beroende på hur mycket det är, det har jag också förståelse för.

Det som stör mig är att om man får bröstcancer så får du operationen för att ta bort hela eller delar av bröstet men du får inte ersätta det som är borttaget utan att betala för det själv! Det är skit i mitt tycke, en ung tjej som skött sig och "råkat" få bröstcancer mår garanterat dåligt över att bara ha ett bröst, logiskt sett borde staten betala implantat för att minska det psykiska lidandet, men så fungerar det inte idag. Är man ung och får domen bröstcancer så mår man nog skit, ska man dessutom gå omkring med bara ett bröst så tror jag att man mår ännu mera dåligt och det minsta man kan begära är att landstinget återställer bröstet så att kvinnan "blir hel" igen trots tidigare sjukdom! Så jag hoppas att detta kommer att ändras även det, att de i alla fall kan återställa bröstet utan kostnad så att de stackrarna som råkar ut för detta slipper skuldsätta sig efter att ha varit sjukskrivna och antagligen redan har ont om pengar!

Det tycker jag inte är någon skönhetsoperation, det är verkligen en operation för att få kvinnor att må bättre trots dåliga omständigheter!

Inga kommentarer: