söndag 18 maj 2008

Egomorsor

Jag slutar aldrig förvånas över hur mammor slår om. Från att "åååå låt oss skaffa barn", "jag skyddar mina barn med mitt liv", "självklart ska barnen alltid följa med, jag som mamma behöver inget eget liv". Sen blir mammorna dryga 30, ibland börjar det tidigare: Du får ta barnen för jag ska dit, funkar det för dig att ha barnen hela din semester för jag ska göra ditten. Om den stackars pappan någongång eventuellt skulle säga nej kommer det som ett brev på posten: "Du ställer aldrig upp, jag var hemma med barnen hela tiden när de var små, nu är det din tur att ställa upp och offra dig lite"!

Att mamman oftast liksom pappan redan skaffat sig nya familjer och man måste visa hänsyn åt alla håll tänker aldrig egomamman på. Den värsta sorten är dock den som säger till barnen: "Tyvärr barn ville er pappa inte ha er med på sin semester utan han ska vara själv med sin nya tjej!", dessa egomorsor hoppas jag blir färre och färre, men det är väl knappast troligt.

Kontenta: Barn är elaka och då framförallt flickbarn! När de växer upp och blir tjejer blir de mer utstudernade och ibland kan man luras att tro att det är en vänlig själ under en kortare period. När flickbarnen blir så stora att de fått barn som börjar växa upp och bli individer då kommer hondjävulen fram!


Jag hoppas och ber att jag inte blir en hondjävul, att min son ska slippa bli ett skilsmässobarn och att jag inte ska bli mer ego än vad jag redan är, men framförallt inte låta min son lida om jag "offrat" mig! ;-)

Inga kommentarer: