lördag 1 mars 2008

Akvariefiskar

Guud vad tråkigt det låter, men det är konstigt hur man kan fastna för de små liven. De simmar omkring, äter, skiter och dör, har man haft tur har de lyckats föda någon avkomma så att man inte blir ruinerad på att köpa nya firrar.

Vi bytte ut nästan alla fiskar inom loppet av två veckor för några månader sedan, vi hade ett stort dödsfall på över 50 firrar som bara dog en efter en! Till slut dog botierna och eftersom jag är mamma och försöker lära barnen att man INTE FÅR GRÅTA över en död fisk så var det bara att bita ihop. Startade om hela akvariet på nytt, de fick bo i det lilla på 65 liter en vecka de stackarna som hade överlevt, bland annat makens mal Malte.

Nu är akvariet igång ordentligt och fiskarna verkar må hyfsat bra, så gick pumpen sönder... Ingen pump = inget syre i vattnet = döda fiskar... Jag åkte iväg i panik och köpte en, blev glad över att en liten diskret pump som skulle räcka inte ens kostade en tusenlapp! Tyvärr skiter de här fiskarna mängder och växterna äts det på i parti och minut så rätt som det är så är filtret fullt och pumpen stannar.

Stora Malte är perfekt när det är dåligt med syre, då hör man ett stort plask när han glider upp till ytan för att få lite luft, men då är det bråttom! Sist hann en av guppisarna dö, men det är sånt som händer och de är ju i alla fall inte dyrast och lättast att få tag i.

Jag hade också köpt mig ett par Kulikuliålar, så roliga kom jag ihåg att jag tyckte de var när jag var liten... De här såg jag inte skymten av förrän den ena flöt omkring och var alldeles vit, då köpte jag två nya så att den som var kvar inte skulle vara ensam. Jag såg fortfarande inte till dem och har levt i tron att de alla varit döda sedan länge tillbaka, men en lever och vad som hände med nummer 2 ser ni här:
Nu är Malte stor, men för två år sedan såg han ut så här, tänk att till och med sonens Platy ser stora ut i jämförelse!

Inga kommentarer: