torsdag 6 mars 2008

Barn och magsjuka

Det finns härligare saker än att vakna av att man hör att någon hulkar sig brevid sig i sängen. Min 5,5 åring somnar inne hos mig på kvällarna, och ska jag vara ärlig så somnar jag först. Igår vaknade jag av att han hulkar och sen kommer kaskaderna utfarande hur hans lilla (jag vet att han är stor men för mig är han alltid min lillkille!) kropp.

Det är nu det gäller, få inte panik! Jag hatar kräks och klarar absolut inte av lukten, men när barnen blir sjuka då är det bara att bita ihop. Lyfter in honom på armlängds avstånd till lilla toaletten, den som hans storasyster ser som sin och vi kallar för gästtoalett. Ställer honom vid toastolen och ber honom fortsätta kräkas i toaletten, syrrans tidningar som stod brevid var redan fulla av gammal blodpudding så jag försökte bara se till att eländet inte förvärrades.

Ropade på min käre make, han tillbringar mycket tid i källaren med sin amatörradio när jag och barnen sover sött. Självklart hör han inte varpå jag använder alla mina röstresurser eftersom sängen behöver bäddas ren samtidigt som lillen behöver duscha och jag är ju bara en person.

Gubben fixade sängen, morrade något om att "hur i hel...e ska vi lyckas få bäddmadrasserna att bli OK", men det är hans sätt. Jag duschade av lillen som bara satt och njöt i badkaret så jag tror att det var skönare med dusch än med kräks på kroppen.

När sängen är bäddad och lillen är avtvättad är det dags att peta ner den lille i sängen, han får sitta upp och titta på tecknat trots att klockan är halv 11. Går ut och morrar till gubben att man inte får vara arg på olyckor som sker när barnen är sjuka, även om det känns jobbigt så måste man bita ihop för det är såna saker man kommer ihåg när man blir äldre!

Sen kom natten, vi höjde sängarna så att vi alla tre nästan satt upp och med en kvarts mellanrum så var det dags att greppa lillen, luta fram honom över hinken, torka hans mun, skölja ur hinken och tvätta händerna. Så höll vi på till klockan var 4, då fick han lite att dricka som han fick behålla.

Fy bövelen vilken natt! Så den som tror att det är jobbigt dagen efter när det varit party kan bara vänta tills de får småbarn...

Men vi har tur trots allt: Vi är två, lillen har bara varit magsjuk totalt två gånger på 5,5 år, han panikade inte utan halvsomnade sittandes i sängen och enda gången han blev ledsen var när vi sa att han inte borde dricka.

Inga kommentarer: