fredag 7 mars 2008

Vem vinner första striden

Det är så härligt med ny arbetsgivare! Hur de försöker komma underfund med mig och mina kolleger och lite diskret försöker styra oss åt "sitt" håll. Om de trodde att det skulle bli lätt att få oss att springa åt det hållet de vill så tror jag att de börjar inse att vi inte är så lättmanipulerade utan faktiskt inser vårt värde och vet vad vi vill.

I dagsläget så har vi jobbat en kväll i veckan och var femte helg, det är inga drömarbetstider men funkar. Skulle det gå käpprätt åt he...e så kan man "offra" sig och jobba två kvällar, men det ska vara ytterst sällan! Nu var det någon som hade pratat med våra nya chefer (det är många chefer i platta organisationer: HR direktör, produktionschef och platschef som vi rapporterar till) och på något sätt hade de fått för sig att vi mellanchefer jobbar samma arbetstider som våra grupper. Våra vanliga grupper jobbar en vecka tidigt, en vecka mellan och en vecka kväll och helg så rullar det på, men jag har ett liv och kan inte jobba kväll en hel vecka, jag kan inte ens jobba mellanpasset en hel vecka för då fungerar det inte med mitt privatliv.

Det bästa är att min kollega sitter i ungefär samma situation, vi är i alla fall rörande överrens om hur vi INTE vill jobba: fler kvällar och helger! Så jag tror att vi båda varit tydliga att med hundar och ungar på dagis så fungerar det inte praktiskt, speciellt som våra gubbar också har arbeten att sköta och inte helt kan anpassa sig efter oss... Dessutom behöver min son mig så det är helt uteslutet.

Ska bli spännande att se hur de ska försöka få oss till att göra som de vill, något säger mig att det kommer att bli en hel del på våra villkor och inte som de trodde!

Inga kommentarer: